Translate

Search

Wednesday 27 September 2017

KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN BAGI MENINGKATKAN KEMAHIRAN BELAJAR


Kerja berpasukan adalah suatu kumpulan dan ahlinya berkerjasama dan melaksanakan tugas secara bersama bagi mencapai satu matlamat yang sama.Secara definisinya, pasukan adalah satu kumpulan yang mempunyai satu atau dua atau lebih individu yang saling berinteraksi dan menyelaraskan kerja dalam mencapai matlamat yang sama.Kerja berpasukan adalah penting kerana mampu mencapai kecemerlangan dari segi aspek akademik dan kokurikulum. Dengan melaksanakan kerja berpasukan,seseorang itu akan kebih aktif kerana akan berfikir secara kritsis untuk meningkatkan kualiti ahli pasukan kearah yang lebih baik.

Antara faktor yang mempengaruhi keberkesanan kumpulan adalah konteks organisasi atau struktur, persekitaran budaya, strategi, dan sistem kawalan oleh ketua didalam satu pasukan.Kemahiran kerja berpasukan adalah lebih berkualiti dengan melakukan sesuatu secara bersungguh dan di sertai niat yang ikhlas. Ketika pembelajaran secara berkumpulan atau berpasukan dilakukan, kesungguhan merupakan titik utama bagi mencapai kecemerlangan pasukan. Sikap saling bertoleransi adalah di perlukan ketika bekerja secara berpasukan bagi mengelakkan berlakunya perbalahan sesama ahli dan bagi menjamin keberkesanan kemahiran kerja berpasukan.Selain itu bagi memastikan pasukan dan kumpulan yang dibuat bergerak secara aktif adalah dengan menetapkan saiz yang bersesuaian di dalam satu kumpulan.

Masa yang sesuai perlu di tetapkan juga sesama agar kerja secara berpasukan atau berkumpulan dapat di lakukan secara efisyen dan tidak mengangu urusan lain.Bagi memastikan kumpulan atau pasukan bergerak secara efisyen, pembahagian tugas juga perlu dilakukan agar kerja dapat di lakukan secara adil dan perbincangan adalah lebih berkesan. Setiap ahli kumpulan mestilah meletakkan komitmen yang tinggi terhadap tugasan bagi memastiakn kejayaan ahli kumpulan.Antara kemahiran lain bagi memastikan kemahiran kerja secara berpasukan dan kumpulan adalah berkesan dengan memastikan perbincangan secara harmoni, tempat perbincangan yang sesuai, dan tiada monopoli di dalam perbincangan.


Rujukan


DARIPADA
SHAFIYAH ATIQAH BINTI MUHAMMAD NUBLI



No comments:

Post a Comment

Kemahiran Kepimpinan