Translate

Search

Wednesday 27 September 2017

PERISIAN UTINITI

KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN BAGI MENINGKATKAN KEMAHIRAN BELAJAR


Kerja berpasukan adalah suatu kumpulan dan ahlinya berkerjasama dan melaksanakan tugas secara bersama bagi mencapai satu matlamat yang sama.Secara definisinya, pasukan adalah satu kumpulan yang mempunyai satu atau dua atau lebih individu yang saling berinteraksi dan menyelaraskan kerja dalam mencapai matlamat yang sama.Kerja berpasukan adalah penting kerana mampu mencapai kecemerlangan dari segi aspek akademik dan kokurikulum. Dengan melaksanakan kerja berpasukan,seseorang itu akan kebih aktif kerana akan berfikir secara kritsis untuk meningkatkan kualiti ahli pasukan kearah yang lebih baik.

Antara faktor yang mempengaruhi keberkesanan kumpulan adalah konteks organisasi atau struktur, persekitaran budaya, strategi, dan sistem kawalan oleh ketua didalam satu pasukan.Kemahiran kerja berpasukan adalah lebih berkualiti dengan melakukan sesuatu secara bersungguh dan di sertai niat yang ikhlas. Ketika pembelajaran secara berkumpulan atau berpasukan dilakukan, kesungguhan merupakan titik utama bagi mencapai kecemerlangan pasukan. Sikap saling bertoleransi adalah di perlukan ketika bekerja secara berpasukan bagi mengelakkan berlakunya perbalahan sesama ahli dan bagi menjamin keberkesanan kemahiran kerja berpasukan.Selain itu bagi memastikan pasukan dan kumpulan yang dibuat bergerak secara aktif adalah dengan menetapkan saiz yang bersesuaian di dalam satu kumpulan.

Masa yang sesuai perlu di tetapkan juga sesama agar kerja secara berpasukan atau berkumpulan dapat di lakukan secara efisyen dan tidak mengangu urusan lain.Bagi memastikan kumpulan atau pasukan bergerak secara efisyen, pembahagian tugas juga perlu dilakukan agar kerja dapat di lakukan secara adil dan perbincangan adalah lebih berkesan. Setiap ahli kumpulan mestilah meletakkan komitmen yang tinggi terhadap tugasan bagi memastiakn kejayaan ahli kumpulan.Antara kemahiran lain bagi memastikan kemahiran kerja secara berpasukan dan kumpulan adalah berkesan dengan memastikan perbincangan secara harmoni, tempat perbincangan yang sesuai, dan tiada monopoli di dalam perbincangan.


Rujukan


DARIPADA
SHAFIYAH ATIQAH BINTI MUHAMMAD NUBLI



KEMAHIRAN KOMUNIKASI PELAJAR


Kemahiran komunikasi adalah kemahiran yang penting yang perlu ada di dalam diri seseorang kerana komunikasi merupaka rutin harian didialam kehidupan. Menurut Guffey dan Almonte (2010) komunikasi adalah pemindahan maklumat dan makna dari satu pihak (pengantar) kepada satu pihak yang lain (penerima). Seseorang pelajar perlulah mempunyai kemahiran komunikasi dari pelbagai aspek di dalam meningkatkan kemahiran belajar. Antara jenis komunikasi adalah:
1)    Komunikasi yang pertama adalah komunikasi secara bertulis iaitu dalam bentuk dokumen,cetakan, emel dan sebagainya di dalam menyampaikan maklumat.
  komunikasi jenis ini di pengaruhi oleh beberapa jeni faktor seperti:
- fakta
-gaya
-laras bahasa
- pengolahan isi

2)    Komunikasi yang kedua adalah komunikasi secara lisan iaitu menggunakan Bahasa dan berlakunya interaksi sepeti perbincangan kumpulan, mesyuarat dan sebagainya.
  antara aspek yang mempengaruhi kominikasi bukan verbal adalah:
- ekperesi wajah
- pandangan mata
- sentuhan
- gaya tubuh dan gaya berjalan
- isyarat

3)    Komunikasi yang ketiga adalah komunikasi secara bukan lisan iaitu menggunakan Bahasa tubuh seperti ekspresi muka, postur badan, pergerakkan dan sebagainya.
  komunikasi jenis ini amatlah di pengaruhi oleh pelbagai aspek seperti:
- perbendaharaan kata
- kelajuan
- intonasi
- jelas

Di dalam meningkatkan kemahiran komunikasi dalam kalangan pelajar terutama bagi yang menuntut di IPG, mereka perlulah mempunyai keyakinan di dalam menuturkan sesuatu fdan mengelakkan rasa malu terutama ketika sesi pembelajaran dilaksanakan bagi membolehkan maklumat di sampaikan dengan cara yang lebih berkesan.

Para pelajar di tuntut untuk meningkatkan komunikasi secara lisan dengan mengadakan pembentangan dengan lebih kerap didalam kelas bagi melatih pelajar untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan.Kemahiran komunikasi adalah lebih berkesan jika di sertai dengan pengetahuan yang tinggi yang didapati melalui pembacaan seharian. Selain itu, bagi mendapatkan komunikasi yang berkesan, tekanan badan ekspresi mestilah di tekankan iaitu menggunakan intonasi yang baik, jelas dan bertempo serta menggunakan ekpresi wajah bagi menarik orang lain untuk mendengarnya terutama ketika sesi pembelajaran.

Kesan tidak berkemahiran di dalam berkomunikasi adalah akan menyebabkan maklumat tidak dapat di sampaikan dengan jelas, terlepas maklumat penting dan boleh mengelirukan pendengar. Hasil kemahiran komunikasi adalah pelajar akan mendapat kecekapan linguistik dan dapat berkomunikasi secara terancang melalui perbincangan, persembahan dan sebagainya sekaligus membantu pelajar meningkatkan keyakinan diri. kemahiran komunikasi ini juga dapat majukan diri seseorang dalam meningkatkan kemahiran belajar. Oleh itu, kemahiran komunikasi adalah penting bagi meningkatkan mutu pembelajaran di dalam diri pelajar bagi melahirkan pelajar yang maju dan berdaya saing.

Rujukan



  DARIPADA:

  SHAFIYAH ATIQAH BINTI MUHAMMAD NUBLI









KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT(ICT) DALAM KALANGAN PELAJAR

DEFINISI


Kecekapan dalam penggunaan komputer, peranti komunikasi dan perisian aplikasi untuk memproses,menyimpan,melindungi dan menghantar maklumat dari mana-mana tempat pada bila-bila masa di kalangan pelajar.

Contohnya, kemahiran menggunakan komputer riba yang mampu untuk menyimpan,memindah dan mengubah maklumat tanpa mengira tempat dan masa. Dengan menggunakan komputer riba, pelajar boleh menghasilkan sesuatu yang unik, moden, dan mampu untuk merangsang seseorang untuk lebih bersemangat untuk belajar.

Kepentingan Kemahiran ICT dalam kalangan pelajar IPG




Antara kepentingan kemahiran ICT kepada pelajar IPG ialah pelajar IPG dapat menjimatkan masa dalam proses pembelajaran mereka terutama ketika menyiapkan tugasan. Hal ini kerana dengan menggunakan ICT seperti internet mereka boleh mendapatkan maklumat di hujung jari dengan pantas dan tidak perlu untuk ke perpustakaan untuk mencari buku dan bahan rujukan. Malah mereka juga dapat mencari ilmu yang baharu serta terkini yang mereka tidak dapat memperolehinya daripada buku . Selain itu, dengan menguasai kemahiran ICT pembelajaran akan menjadi lebih menarik dan efektif kerana ICT mempunyai pelbagai aplikasi yang boleh memaparkan maklumat dengan jelas dan menarik perhatian. Hal ini akan menyebabkan pelajar IPG lebih mudah untuk faham dan hafal pelajaran tersebut kesannya pembelajaran pelajar IPG akan menjadi lebih lancar dan teratur. Seterusnya, kemahiran menggunakan ICT dapat melatih pelajar IPG menjadi pendidik yang moden dan berkualiti. Pendidik yang moden dan berkualiti adalah pendidik yang mempunyai pengetahuan yang luas dan mempunyai pelbagai cara untuk mendidik anak murid mereka supaya anak murid mereka lebih mudah untuk faham sesuatu topik. Kemahiran ICT juga boleh meningkatkan kemahiran belajar kerana pelajar dapat membuat nota dengan cepat dan kemas menggunakan ICT seperti Microsoft word. Mereka juga dapat melakukan perbincangan dan pembentangan dengan menggunakan Microsoft Power Point. Ia lebih mudah serta cepat dan mereka tidak perlu lagi menggunakan kertas mahjung untuk membuat pembentangan . Akhirnya, dengan mengaplikasikan kemahiran ICT dalam pembelajaran, pelajar telah menepati kaedah pembelajaran abad-21. Hal ini kerana pembelajaran di abad ini memerlukan pelajar untuk lebih berdikari dan guru atau pensyarah hanyalah sebagai pembimbing dan pemudah cara. Hal ini untuk melatih pelajar dari awal supaya menjadi manusia yang bertanggungjawab,rajin berusaha dan tidak bergantung harap pada orang lain.

CONTOH KEMAHIRAN ICT YANG PERLU DIKUASAI

 

Terdapat pelbagai kemahiran ICT yang perlu dikuasai oleh pelajar IPG. Antaranya ialah Microsoft Word, Microsoft Power Point,Microsoft Excel. Microsoft Word ialah sebuah program aplikasi pengolah data berupa huruf atau kata yang biasa digunakan untuk membuat laporan, membuat dokumen, dan lain lain. Pelajar tidak perlu lagi menulis tangan untuk membuat tugasan yang pastinya akan mengabil masa yang lama. Microsoft Power Point pula ialah salah satu program aplikasi microsoft office yang berguna untuk membuat persembahan dalam bentuk "slide". Aplikasi ini biasanya digunakan untuk keperluan pembentangan,mengajar,dan untuk membuat animasi sederhana. Selain itu, Microsoft Excel  merupakan aplikasi untuk mengolah data secara automatik yang dapat membuat perhitungan dasar, rumus, penggunaan fungsi-fungsi, pengolahan data dan jadual, penghasilan grafik dan mentafsir data.



RUJUKAN:
1-http://eprints.utm.my/6588/4/AzamMP052038D2007TTTCHAP1.pdf
2-https://www.academia.edu/4408342/Kemahiran_Generik
3-https://www.slideshare.net/TieyrahKecik/integrasi-kemahiran-generik-dalam-pp
4-http://itaothman.weebly.com/kepentingan-menguasai-kemahiran-teknologi-maklumat-ict.html
5-http://mppaspirasiukm.blogspot.my/2013/09/kemahiran-insaniah-memahir-kemahiran.html

Disediakan oleh: Hanin Nadhrah Binti Husin

Kemahiran Kepimpinan