Translate

Search

Wednesday 27 September 2017

KEMAHIRAN KOMUNIKASI PELAJAR


Kemahiran komunikasi adalah kemahiran yang penting yang perlu ada di dalam diri seseorang kerana komunikasi merupaka rutin harian didialam kehidupan. Menurut Guffey dan Almonte (2010) komunikasi adalah pemindahan maklumat dan makna dari satu pihak (pengantar) kepada satu pihak yang lain (penerima). Seseorang pelajar perlulah mempunyai kemahiran komunikasi dari pelbagai aspek di dalam meningkatkan kemahiran belajar. Antara jenis komunikasi adalah:
1)    Komunikasi yang pertama adalah komunikasi secara bertulis iaitu dalam bentuk dokumen,cetakan, emel dan sebagainya di dalam menyampaikan maklumat.
  komunikasi jenis ini di pengaruhi oleh beberapa jeni faktor seperti:
- fakta
-gaya
-laras bahasa
- pengolahan isi

2)    Komunikasi yang kedua adalah komunikasi secara lisan iaitu menggunakan Bahasa dan berlakunya interaksi sepeti perbincangan kumpulan, mesyuarat dan sebagainya.
  antara aspek yang mempengaruhi kominikasi bukan verbal adalah:
- ekperesi wajah
- pandangan mata
- sentuhan
- gaya tubuh dan gaya berjalan
- isyarat

3)    Komunikasi yang ketiga adalah komunikasi secara bukan lisan iaitu menggunakan Bahasa tubuh seperti ekspresi muka, postur badan, pergerakkan dan sebagainya.
  komunikasi jenis ini amatlah di pengaruhi oleh pelbagai aspek seperti:
- perbendaharaan kata
- kelajuan
- intonasi
- jelas

Di dalam meningkatkan kemahiran komunikasi dalam kalangan pelajar terutama bagi yang menuntut di IPG, mereka perlulah mempunyai keyakinan di dalam menuturkan sesuatu fdan mengelakkan rasa malu terutama ketika sesi pembelajaran dilaksanakan bagi membolehkan maklumat di sampaikan dengan cara yang lebih berkesan.

Para pelajar di tuntut untuk meningkatkan komunikasi secara lisan dengan mengadakan pembentangan dengan lebih kerap didalam kelas bagi melatih pelajar untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan.Kemahiran komunikasi adalah lebih berkesan jika di sertai dengan pengetahuan yang tinggi yang didapati melalui pembacaan seharian. Selain itu, bagi mendapatkan komunikasi yang berkesan, tekanan badan ekspresi mestilah di tekankan iaitu menggunakan intonasi yang baik, jelas dan bertempo serta menggunakan ekpresi wajah bagi menarik orang lain untuk mendengarnya terutama ketika sesi pembelajaran.

Kesan tidak berkemahiran di dalam berkomunikasi adalah akan menyebabkan maklumat tidak dapat di sampaikan dengan jelas, terlepas maklumat penting dan boleh mengelirukan pendengar. Hasil kemahiran komunikasi adalah pelajar akan mendapat kecekapan linguistik dan dapat berkomunikasi secara terancang melalui perbincangan, persembahan dan sebagainya sekaligus membantu pelajar meningkatkan keyakinan diri. kemahiran komunikasi ini juga dapat majukan diri seseorang dalam meningkatkan kemahiran belajar. Oleh itu, kemahiran komunikasi adalah penting bagi meningkatkan mutu pembelajaran di dalam diri pelajar bagi melahirkan pelajar yang maju dan berdaya saing.

Rujukan



  DARIPADA:

  SHAFIYAH ATIQAH BINTI MUHAMMAD NUBLI









No comments:

Post a Comment

Kemahiran Kepimpinan